Grafiskt material
UKM Sverige har en gemensam grafisk identitet. Skälet till detta är att UKM ska kännas igen vart du än befinner dig i Sverige. På den här sidan har vi samlat olika verktyg med vars hjälp vi tillsammans kan hålla samman UKM som varumärke och marknadsföra vår verksamhet.
Affischer.
Att använda affischer i sin marknadsföring är ett klassiskt och effektivt sätt. Tänk på att du som arrangör av en lokal festival inom UKM behöver två olika typer av affischer. En som lockar deltagare att anmäla sig och en som lockar publik till själva evenemanget. Du kan beställa färdiga affischer eller göra egna.
Beställ färdiga affischer
I vår egen webshop kan du beställa färdiga affischer. Du kan välja mellan att få affischen som en digital pdf som du själv sedan kan printa ut i de antal du önskar eller beställa tryckta affischer. Följ anvisningarna och skriv in klockslag, datum, plats mm som gäller för din specifika festival.
Färdiga affischer lokal festival 2020 (A4)
Deltagare (festivaler med åldersgräns 13-20 år).
Beställ i webshop.
|
Deltagare (festivaler med åldersgräns 13-25 år).
Beställ i webshop.
|

Publik.
Beställ i webshop.
|
Färdig affisch regionfestival 2020 (A4)
Gör egna affischer
Om du vill påverka innehållet i större utsträckning än vad de färdiga affischerna erbjuder kan du ladda ner bakgrunder och sedan själv formge resten av affischen. Bakgrunder framtagna specifikt för aktuellt år kan du ladda ner här på sidan eller i vår webshop. Vi rekommenderar att du använder typsnittet Arial för texten på affischen. Arial Bold (fet) i rubriker och Arial Regular (normal) i brödtext.
Bakgrunder till affischer för lokala festivaler 2020 (A4)
Bakgrunder till affischer för regionfestivaler 2020 (A4)
Bilder.
Om du behöver en bild som kan illustrera din marknadsföring så kan du använda våra pressbilder. Vid publicering uppge fotografens namn och UKM Sverige enligt följande: © Förnamn Efternamn/UKM Sverige. Här hittar du högupplösta och nedladdningsbara pressbilder.
Om du vill lägga en blå ton över bilden så kan du använda vårt bildfilter. Du behöver programmet Photoshop för att bearbeta bilden med filtret. Ladda ner ukm_bildfilter.psd
Digitala bakgrunder.
Här kan du ladda ner digitala bakgrunder för användning som skrivbordsbilder eller projektioner.
Grafisk manual.
Den grafiska manualen innehåller information om hur UKMs grafiska identitet ska användas. Om du är osäker på hur du ska använda manualen så tveka inte att kontakta din regionala samordnare eller varumärkesansvarig i styrelsen för UKM Sverige (kontaktuppgifter nedan).
Grafisk manual (pdf)
Logotyp.
Hur logotypen ska användas framgår av den grafiska manualen. Här kan du ladda ner en svart eller vit logotyp. Inga andra färger ska förekomma på logotypen.
Marknadsföringsmaterial.
I vår webshop kan du som arrangör beställa diverse material till ditt arrangemang. Där finns affischer, back-drops, festivalarmband, give-aways, kläder, mässprodukter mm. Kontakta din regionala samordnare eller varumärkesansvarig i styrelsen för UKM Sverige (kontaktuppgifter nedan) om du saknar någon produkt.
Webshop
Profilmönster.
Ett profilmönster är kopplat till den grafiska identiteten. Mönstret har olika färger beroende på om det är lokal, regional eller nationell aktivitet som ska marknadsföras. Den grafiska manualen innehåller information för hur de olika färgerna ska användas. Om du är tveksam hur du ska använda manualen så tveka inte att kontakta din regionala samordnare eller varumärkesansvarig i styrelsen för UKM Sverige (kontaktuppgifter nedan).
Sociala medier.
Om ni har en sida på Facebook eller ett konto på Instagram så kan du ladda ner färdiga bilder här.
Facebook
Facebook evenemang 2020 (1920x1080 px)
Facebook omslagsbild grupp 2020 (1640x856 px)
Facebook omslagsbild sida 2020 (820x312 px)
Facebook profilbild sida (170x170 px)
Instagram
Instagram konto profilbild (170x170 px)
Instagram publicering 2020 (1200x1200 px)
Stories på Facebook eller Instagram
Stories 2020 (900x1600 px)
Typsnitt.
Typsnittet som beskrivs i den grafiska manualen heter Circular Pro. Av licensskäl så kan vi dock inte dela det till fler användare. Kostnaden blir alltför hög. Vi har därför beslutat att typsnittet Arial kan ersätta Circular Pro. Detta då det är relativt likt och det är ett typsnitt som alla har på sin dator. Använd Arial Bold (fet) i rubriker och Arial Regular (normal) i brödtext.
Kontakt.
Varumärkesansvarig
Stefan Westling
stefan.westling@regionvarmland.se